Tags

, , , , , ,

Et KOLDT gys – Opstart vinterbadning 2021

Vejby Strand en solrig septemberdag 2021

Vinterbadning er blevet en livsstil – en livsstil, som siges at skabe velvære samt varme indefra og ud. Vinterbadning tilskrives også en vanedannende tilstand for mange. Jeg er noget skeptisk og samtidig nysgerrig på den NYE livsstil i det danske land! Jeg har derfor sat mig for at prøve det af – på samme måde som jeg prøvede yogaen af.

I den kommende måned bringer jeg et par indlæg eller tre om mine oplevelser med vinterbadning – hvad er det, som jeg mærker før, under og efter havdyp? Er der forskel på, om jeg går i sauna bagefter, ingen sauna eller ligger mig i et infrarødt saunatæppe.

Vinterbadning har også ry for at give de fleste mennesker et kick/rush, som giver dem den bedste start på dagen eller kvikker dem op efter en LANG arbejdsdag. Derfor kigger jeg også nærmere ind i, hvad der rent kemisk sker med kroppen.

”Vinterbadning giver et STORT kick – da det udløser en masse endorfiner,
som giver en speciel velværesfølelse i kroppen”

Indledningsvis vil jeg skrive, at jeg langt fra er en vandhund – jeg går gerne i vandet, hvis vandet er varmt. Så varmt, at der kan koges rejer i vandkanten (-; Hvis der tilmed er nogen, der gider lege sammen med mig, så er jeg mere end klar til at gå i vandet. Med leg mener jeg noget med en bold, frisbee, paddelboard mv.

Jeg synes, det er kedeligt at svømme, og min krop holder langt mere af forskelligt rettede bevægelser end gentagende ensidige bevægelser. Jeg forestiller mig, at det er fordi, jeg har fibromyalgi – fibromyalgien gør, at jeg får ondt, bliver udtrættet, og mine muskler låser sig oftest fast, hvis jeg laver ensidige gentagende bevægelser eller sidder, står eller ligger i den samme stilling for længe. Det er alt lige fra at skrælle en kartoffel til at lave gentagende øvelser i et træningscenter. Da det har været sådan det meste af mit liv – dog tiltagende efter et trafikuheld for 15 år siden, så har jeg vænnet mig til, at jeg bruger mig selv på min måde. Det skriver jeg et andet blogindlæg om – I dag har jeg nemlig gjort det til min levevej at inspirere til et elastisk bindevæv og et balanceret nervesystem. Læs mere om bindevævsworkshop her.

Næste bindevævsworkshop 30 oktober 2021, Vanløse

Skal det nu handle om fibromyalgi, NEJ det skal det ikke! Dog har mange med fibromyalgi STOR glæde af vinterbadning. Jeg er blevet anbefalet det flere gange, da nogle mener, at vinterbadning ”nulstiller” nervesystemet.

Jeg er nok mest nysgerrig på det – fordi jeg har noget, de kalder Raynauds syndrom, som er et fænomen, hvor blodårerne, der fører blod ud til fingre og tæer, kramper og lukker til, når du bliver udsat for kulde. Det medfører anfald af unormale kuldereaktioner og symptomer som hvide fingre og tæer. Det er arveligt – min mor og mormor havde samme syndrom.

For mig handler vinterbadning altså om at forbedre blodomløbet – sørge for, at jeg forbliver varm over længere tid uden at skulle pakkes ind i hue, handsker, halstørklæde og strikkestrømper allerede fra september måned. Selv når jeg underviser, ser du mig med strømper og håndledsvarmere på fra september. Allerhelst går jeg i bare tæer, og jeg har en drøm om at udvide denne sæson. Derfor giver jeg vinterbadning et forsøg.   

I mange år har jeg tænkt, hvorfor vinterbader folk? – hvorfor udsætter de sig selv for denne kuldepåvirkning – en kuldepåvirkning, som jeg reelt skal undgå for at styre uden om hvide tæer, fingre og blåhed rundt på kroppen. Responsen er, at de føler sig helt varme og veltilpasse i kroppen efterfølgende. Hvad nu hvis jeg får den samme effekt af at vinterbade!? Det må afprøves…

Lise Brinkman´s første vinterbade dag søndag den19/9-2021

Jeg besluttede derfor at tage tyren ved hornene og kaste mig i bølgen blå i min ferie. Ferien ligger meget belejligt, da den ligger midt i september, som er en god måned at starte vinterbadning i for at vænne kroppen gradvist til en lavere og lavere vandtemperatur. Beslutningen var ikke svær at tage, da jeg har lejet en sommerresidens med sauna og spa i ferien.

Jeg ved al forandring kræver lyst, et godt mindset og vilje. Derfor har jeg kigget ind i de positive effekter, som det ser ud som om vinterbadning oftest bidrager med. Du kan læse om Susannes forandring her.

”Der sker en masse proaktive kemiske reaktioner i kroppen, når du vinterbader”

Det kolde gys frigiver stress- og lykkehormoner. Dopamin, som også frigives når vi spiser, motionerer og har sex samt spiller en væsentlig rolle i forhold til vores motorik, opmærksomhed, læring og motivation.

Der er flere hormoner, der spiller væsentlige roller på kroppens stressreaktioner.

Vinterbadning øger pulsen, blodtrykket og blodgennemstrømningen i muskulaturen. Det er primært stresshormonerne adrenalin og noradrenalin, der skaber disse reaktioner. De produceres i binyrerne. Det siges, at de ligeledes øger nedbrydning af sukkerdepoter i lever og muskelvæv. What´s not to like – måske er vinterbadning også godt, hvis der sidder ekstra kilo på sidebenene. Selv om det ikke i sig selv er en motivation for mig, kan det jo sagtens være en motivation for andre!?

Kortisol, som kaldes for stresshormon, er blandt andet med til at sende blodet til muskler og væk fra f.eks. fordøjelsen og hjernen. Kroppen reagerer stressfuldt ved kuldepåvirkning.

Jeg har tidligere skrevet om Stress, ondskabens øjne, hvorfor det er vigtigt at sadle om I den forbindelse også om kortisol, som forbereder kroppen på “kamp/flugt”. I større mængde er kortisol uhensigtsmæssig – da ingen har brug for at være på vagt eller i kamp hele tiden – for lidt kortisol er dog også en udfordring.

Der udskilles også serotonin under vinterbadning. Serotonin er et neurotransmitterstof, som oftest forbindes med følelsen af at være veltilpas og lykkelig. Har man et nedsat niveau af serotonin i hjernen kan der være en øget tilbøjelighed til depression. Serotonin spiller også en rolle i reguleringen af appetit, søvn, hukommelse og meget andet.

Igen ser det ud til, at de positive effekter af vinterbadning kan være mange.

Der sker altså en lang række proaktive kemiske reaktioner i kroppen, når du vinterbader. Jeg vil fordybe mig i reaktionerne gennem min egen krop og snakke med nogle, der har gjort vinterbadning til en livsstil. Det er spændende at dykke ind i og høre deres oplevelser med vinterbadning og effekterne af samme.

Fortsættelse følger…

Kærlige hilsener og havdyp fra Lise

Vejby strand en solring septemberdag 2021 i godt selskab (!) Af hjertet tak