Tags

, , , , , , , ,

Quinoasalat_lise_brinkman

Gulerodsråkost med quinoa og krydderurter

4 personer

 Af: Lise Brinkman, Foto: Reform Your Body


Det skal du bruge

2-3 dl quinoa, røde eller sorte

4 gulerødder, tynde skiver (store)

4 håndfulde fint strimlede spidskål – Ca. 1½ spidskål

1-2  store håndfulde fintsnittede friske mynteblade og oregano

15-20 ristede afskallede hasselnødder, de kan købes afskallede

Dressing

Jordnødde-dressingen passer godt til eller en olie-eddike-dressing med, honning og citronsaft. 1/3 del æbleeddike til 2/3 olivenolie. Smag til med salt og peber

>> Få opskriften på jordnødde-dressing her

krydderurter

Mynte og oregano er billigere i drift hvis du har plads til dem som hele planter!

Er du klar til sommeren? Ellers hop på forløbet BOOT CAMP TRANSFORM? 6 ugers forløb fyldt med inspiration til en sundere livsstil – ren og skær selvforkælelse.

Sådan gjorde jeg
Kog quinoaen efter anvisningen på posen. Lad den køle af – skal det gå hurtigt, så skyld den i koldt vand gennem en sigte og afdryp den. Jeg koger som regel en hel pose quinoa ad gangen og fruyser ned i mindre portioner til senere brug. Gjorde det eksempelvis meget nemt at lave denne råkost.

>> Få opskirften på Gourmet kyllingefrikadeller

Rist nødderne i ovnen – 150 grader i ca. 20 minutter. Sæt uret til 15 min. og hold øje med hvordan nødderne arter sig og tag dem ud når de er tørre og nemem at nulre skinnet af.

Ønsker du mere fylde og protein i salaten, kan du riste kikærter i ovnen i en anelse olie samt lidt tamari- eller sojasauce.

Skyl mynte og oregano og ryst vandet fra eller dup krydderurterne let i et rent viskestykke. Pil stænglerne fra, og snit bladene fint – dog ikke alt for fint !

Bindevævsworkshop is comming up: Fascial Training, Balance and Stretch – WORKSHOP den 30/5-2020 kl. 13.00 – 16.00 OUTDORE – Bellahøj parken

Skræl gulerødderne, og snit dem i en foodprocessor eller på et mandolinjern, alternativt skære dem fint (gjorde jeg) eller riv dem groft. Afskal hasselnødderne og hak dem groft.

Tilbered den dressing du ønsker.

Vend spidskål, quinoa, gulerødder, og krydderurter godt sammen. Hæld dressingen over – og drys med hakkede ristede afskallede hasselnødder. Server kikærterne ved siden af.

Bon appetit!

Kærlighed fra køkkenet

>> Prøv også opskriften på Ratatulle

Marinerede kikærter

Tamari-marinerede-kikærter med olie – du kan sagtens bruge din yndlings sojasauce! Opskriften er fra ‘Sommer, Sol og Strandmad’ 2007 Af Lise Brinkman Madsen