Tags

, , , ,

vand med mynte
Sundere livsstil og sommerferie…? 8 gode råd, der er lette at tage til sig

Til dig, som gerne vil bevare fodfæste og commitment til din nye livsstil i sommerferien!

I dette nyhedsbrev får du 8 gode råd, som du kan bruge til at holde fokus på en sundere hverdag, selv i ferien! De fleste har de bedste intentioner om at sætte all in i ferien, og ofte smuldrer intensionerne mellem hænderne, da overlæggeren er sat for højt. Med disse 8 staldtips er det nemmere at komme glad og overskudsagtigt gennem en sommer fuld af ferie, frihed og fristelser…

Nedenfor kommer 8 sunde tips til, hvordan du kan holde vægten i løbet af sommeren.

Slut fred med endeløse slankekure – læs mere her!

1) Lad gryder, potter og pander stå på komfuret under aftensmaden – anret i stedet din tallerken ved køkkenbordet, før du sætter dig for at nyde din aftensmad. På den måde spiser du 10-50 % mindre, end du ellers ville ha´ gjort.

2) Sørg også for at fylde grønt og frugt-skuffen op hen over sommeren – Brug fortsat grøntsager som snack og lav evt. noget lækkert tilbehør til, nu hvor du har tiden til det. Frugt og bær er delikate til desserter – eksperimenter!

3) Skal skraldeposen tømmes, så smut glad ud med den.

4) Er du på de sociale medier eller ser du TV, så Zapp væk fra reklamer om slik, kage og andre lækkerier. Studier viser, at når du ser billeder af alverdens lækkerier og sukkerholdige snacks, tænder det for dit appetit-center i hjernen og gør dig mere lækkersulten.

5) Hvis du har svært ved at komme ud at gå/vandre/lunte/løbe/cykle, så find et formål med at gøre det, alene eller sammen med familien.

6) Sommer og is går hånd i hånd… Og selvfølgelig er der plads til is også i en sund livsstil. I dag er der mange forskellige is at vælge imellem, sodavandsis, pind is og vaffelis samt kugleis i bægre eller i vaffel. På en skala fra 1-5, hvor sodavandsis er 1 og gammeldags vaffel med 4 kugler, flødeskum og syltetøj er 5, skal du vælge, hvad du har behov for og lyst til. Find en balance i dette regnskab hen over hele sommeren. Kan du nøjes med 2 kugler? Skal der flødeskum eller guf på? Kunne nøddekrymmel være et alternativ? osv. Prøv at mærke efter…

7) Giv dig tid til at nyde maden endnu mere hen over sommeren. Brug ferien til at træne dig selv i at smage og nyde maden langt mere end i hverdagens travlhed. På den måde giver du også kroppen mulighed for at fortælle, når den er mæt! Alternativet vil være, at du ender med at spise alt for meget og føler dig overmæt og utilpas.

Blinis med blåbær // Rabarbertrifli // Jordbærkoldskål med mynte

8) Sol, sommer og råhygge er for mange også lig med et glas kold lækker hvidvin eller rosé. Vi kender det godt, det der med at være nede i gear, sænkede parader og hyggen, der spreder sig fra tid til anden… Og lidt koldt til ganen hører sig på en eller anden måde til! Som alternativ kan du veksle mellem et glas isvand med mynteblade og lime, Isvand med citron, en forfriskende gulerodsginger-juice eller noget helt fjerde… Det kan smage mindst lige så godt, og livshistorierne og det gode selskab bliver ikke dårlige af den grund.

Læs mere om Lises Livsstilshold på Fyn

Ønsker dig en glad og energifyldt sommer!!

Kærligst Lise