bagsværd-sø

Foto: KMS

3 proaktive ting ved gåturen!

– Så er det blevet tid til frisk luft og natur.

Foråret har meldt sin ankomst – vintergækker og erantis står smukt i skovbunden, og træknopperne er så småt begyndt at springe ud… Solen har, næsten skyfrit, stået højt på himmelen i den forgangene uge.

Det er nu, lysten til at gå en tur for alvor melder sig. Det at gå en tur og få frisk luft ned i lungerne, farve i kinderne samt gang i bentøjet kan gøre underværker for ens velbefindende. Frisk luft og motion er et ret godt makkerpar – idet man ALTID kan gå en tur, uanset hvor lille eller lang den er. Alt tæller – få minutter i frisk luft og de fleste føler sig bare lidt friskere og overskudsagtige.

Gåture er i min optik geniale. De kræver hverken den store planlægning eller noget særligt udstyr. Stort set alle kan være med på en gåtur, og så er det tilmeld godt for både krop og sjæl.

Walk and Talk er derfor et fantastisk koncept – på lige niveau med walk the talk (smiler). Walk and talk er et koncept, jeg selv har brugt og bruger meget. Dette koncept anvendes allerede i mange firmaer. I stedet for at sidde indenfor i et mødelokale, så inviterer man mødet udenfor – iført sko og overtøj, så det er muligt at have gående møder. Mødet er i min optik bedst til one2one møder og brainstorming.

3 proaktive ting ved gåturen…

  1. Walk and talk er med til at øge hukommelsen, selvom det måske lyder distraherende at bevæge sig rundt ude i guds frie natur, hvor der er basis for fuglesang, vind i trækronerne samt lyd fra biler og maskiner.
  2. Når der er “højt til loftet”, slapper de fleste mennesker også mere af – oftest fører dette også til frie tanker, løsninger på eventuelle udfordringer og større kreativitet. Hvilket betyder, at walk and talk også kan have et formål og tilmed være et socialt projekt på arbejdspladsen.
  3. Walk and talk, eller blot gåturen alene kan være med til at forøge vores middellevetid og modvirke kroppens naturlige forfald. Gang styrker nemlig vores muskulatur, led, sener og sansemotorik og har selv i moderat form effekt som kredsløbstræning.

Behøver man at holde møder, når man går? Nej selvfølgelig ikke. Du kan sagtens vælge at gå en rask tur i en af dine tiltrængte pauser på arbejdet med eller uden selskab – der mange flere fordele ved at gå en tur end de 3 ovennævnte.

Er det på ingen måder muligt med walk and talk på dit arbejde, så tøv ikke. Konceptet er mindst lige så effektivt, når du har fri… Gå en tur med din veninde, bedste ven, hunden, en forælder eller dit barn/børn. Du kan også vælge at tage telefonen med på din gåtur og ringe til en ven, alt mens du vandrer raskt af sted…

Et skridt i den rigtige retning – i frisk luft og natur er – er en del af et sundt arbejdsmiljø og sund livsstil.

Sundhedsstyrelsen anbefaler en gåtur i rask tempo af en halv times varighed hver dag for at reducere risikoen for fx hjerte-kar-sygdomme og type 2-diabetes. Eksperter har omregnet den anbefaling til de berømte 10.000 skridt, som du sikkert har hørt, at vi alle har godt af at tage hver dag.

Ønsker dig en glad dag – og god gåtur!!

Energifyldte hilsener fra Lise