Tags

, , , , ,

 

laks-i-fiodej

Laks indeholder blandt andet n-3 fedtsyrer og D-vitamin.


Laks i Filodej
4 personer

Af: Lise Brinkman, Foto KMS

Ingredienser
600 g laks, frisk, uden skind
50 g spinat, frisk
3 spsk. flødeost med hvidløg eller krydderurter.
2 plader filodej 2 spsk. soltørrede tomater, hakkede, gerne med krydderi
Lidt groftkværnet peber i flødeosten
En anelse salt i flødeosten

Pensl: Olivenolie

laks-i-filodej-med-persillerodssalat

Sådan gjorde jeg

  • Filodejen bredes ud på et stort skærebræt.
  • Flødeosten placeres midt på filodejen. Her lægger du 2 spsk. fint hakkede tomater. Herover fordeler du spinaten, som dækker overfladen af flødeosten. Du kan også gøre det modsat, som på billedet, det er blot lidt mere omstændigt at junglere med.
  • Til sidst placeres laksen oven på flødeosten samt diverse lækkerier.
  • Filodejen rulles sammen, så laksen er indpakket. Derefter vendes den på hovedet, så filodejen holder sin form.
  • Laks i filodej bages ved 175 grader i ca. 45 min., filodejen vil opnå en gylden farve og fiske vil smelte fedtstof og væde fra sig.

Prøv en lækker persillerodssalat til laksen.

Laks er gudskelov noget af det de fleste af os kan lide. Laksen er ganske sund og det er den fordi, det er en fed fisk, som indeholder mange hjertevenlige n-3-fedtsyrer (omega 3), der tilmed hæmmer udviklingen af visse former for kræft. Laks bidrager med en del D-vitamin, der beskytter dig mod blandt andet, knogleskørhed og forskellige infektioner.

Er du til suppe, så vil jeg anbefale dig at prøve denne lækre rødbedesuppe
Rødbedesuppe med kokosmælk

laks-i-filodej-lise-brinkman

Gylden og let væskende – Bon appetit 🙂

 

Velbekomme – del opskriften med dem der elsker fisk eller som måske gerne vil lære at spise fisk. En nem, delikat og velsmagende fiskeret.  Opskriften er udarbejdet af Lise Brinkman Madsen © Foto Kost, Motion og Sund fornuft