Tags

, , , ,

tre-tip-til-bedre-soevn

Slip din indre sovetryne løs og bliv friskere
En god og tilstrækkelig nats søvn er uvurderlig for de helbredende processer i kroppen.

Søvn “genoplader ganske enkelt batteriet” og giver din krop ny energi. Den bedste søvn, du kan få, er en dyb og sammenhængende søvn, hvor ingen forstyrrer eller vækker dig.

Ned i vægt, JA TAK – 7 uimodståelige TIP.

Hvor længe skal du sove?
Søvn og gerne 8 timers søvn er dit første step til mærkbare fremskridt i din livskvalitet og -glæde. 7 timers sammenhængende søvn er bedre end 8 timers forstyrret søvn. Jo flere gange, du vågner om natten, desto mere træt føler du dig sikkert om dagen. Søvn og tilstrækkelig ro i hverdagen sænker kortisol-niveauet, og derved skaber du en sundere livsstil, en sundere vægt og en mindre stressfyldt hverdag.

Hvad kan jeg gøre for at få en god nats søvn?
Motion og sunde madvaner gør søvnen bedre. Når du sover bedre og længere og dermed føler dig frisk og udhvilet, så vil du  naturligvis også have mere overskud til at gribe en hverdag med motion og gode kærlige madvaner.

3 TIP til en bedre søvn
#1 Drik aldrig koffeinholdige drikke efter kl. 15 – Nogen kan nøjes med morgenkaffen og andre kan med fordel skifte kaffen ud med en grøn eller hvid the.

Bliv Bikiniklar på 8 uger-Fyn

#2 Spis senest kl. 20 eller undgå større måltider nogle timer før du går til ro. Ellers vil kroppen bruge sin energi på at fordøje maden frem for at hvile.

Slip stressen og træk vejret

#3 Er du typen som “tager arbejdet med hjem” eller har store spekulationer og eventuelle frustrationer i livet, så ‘parker dem i en bås’, som du ville parkere en bil i en carport, garage eller foran kantstenen, 10 meter fra hjørnet, senest kl. 20, så du kan få ro i hoved, krop og sind, inden du går i seng.

Bikiniklar på 8 uger – KBH.

Der er mange ting du kan gøre for at få en bedre søvn, hvis du har behov for det. Det handler som så meget andet om at øve sig i at indarbejde et bedre sovemønster og i at få en god sammenhængende søvn.

Hvis du er syg eller bliver syg – så kan du trygt snuppe nogle flere timer under dynen og slippe din indre sovetryne løs. Hvis du lider af en akut eller kronisk sygdom så vær sikker på, at du både får en god søvn og får tilstrækkelig søvn – Dit søvnbehov under sygdom er sandsynligvis mere end 8 timer i døgnet. Sov indtil du er udhvilet, og bliver du træt eller søvnig igen senere på dagen, så tag en power nap eller en “morfar” på sofaen.

Godnat og sov godt (!)

Energifyldte hilsener fra Lise