Tags

, , , , , , , , ,

rabarbertrifli_lise_brinkman

Jeg er gået helt rabarber de sidste par dage, og det vil jeg gerne dele med dig. Rabarber er i sæson lige nu og igen i august/september.

Lises rabarbertrifil

 4 personer
 
Af: Lise Brinkman, Foto KMS

300 gram skyr
240 gram rabarberkompot
6 mandler fint hakket

Pynt:
Råsyltede rabarber og et strejf rålakrids

Kom ca. 2½ spsk. skyr i bunden af et mindre glas og fordel rabarberkompotten herpå. Afslut med 2-2½ spsk. skyr på toppen. Hak mandlerne på tværs og drys dem over desserterne. Du kan eventuelt pynte med råsyltede rabarber og et strejf rålakrids.

Bon appetit!

 Der er 21 kcal per 100 g rabarber og 1,1 g sukker, hvilket forklarer, hvorfor rabarber er så syrlige i modsætning til f.eks. modne jordbær og hindbær.

Rabarber indeholder bl.a. C-vitamin, kalium, magnesium og calcium samt oxalsyre. Oxalsyre er kalkbindende, og det er den, som giver den ‘tørre og lidt ru’ fornemmelse på tænderne og i munden – faktisk kan denne være med til at ødelægge vores emalje på tænderne. Vil vi gerne udgå dette, så kan der tilsætte non-oxalsyre. Det bør nævnes, at det langt fra er skadeligt at spise rabarber i små mængder. Jeg tænker at det er de færreste af os, der spiser rabarber i (rå mængder) hele året rundt.

Der findes mange rabarbersorter, og en af dem med lavt indhold af oxalsyre er Rosenhagen, og denne sort siges ligeledes at have en fremragende smag.

God sommer og velbekomme…

Energifyldte hilsener fra Lise

Råsyltede rabarbre

Råsyltede rabarber