Tags

, , , , , , , , ,

Livsstilsvaner
Vores liv er i høj grad styret af vaner. Ting vi gør i bestemt rækkefølge, ting vi helt ubevidst kæder sammen i en rækkefølge af handlinger. Nogle vaner er super gode og uundværlige, andre kan være decideret irriterende og måske endda frustrerende – lad os kalde dem ‘mønsterbrydere’, altså vaner, som vi med fordel kan ændre for at få en mere effektiv hverdag og en større livskvalitet og glæde. Hvis du ligesom mange af os andre har en ‘række uhensigtsmæssige vaner’, som du gerne skulle have skiftet ud med gode og sunde vaner, så tøv ikke – du kan blive din egen mønsterbryder!

Lær dine gode og dine uhensigtsmæssige vaner at kende
Før du kan ændre på dine vaner, skal du lære dem at kende. Prøv i nogle dage at være ekstra opmærksom på, hvornår du er styret af vaner, og hvad der fører til, at du falder ind i bestemte handlingsmønstre. Det kan være, at du helt automatisk, når du træder ind på arbejdet “leder efter”, om der er nogen, der har morgenbrød og wienerbasser med. Det kan være, at du, når du møder ind på kontoret om morgenen, henter kaffen og …? Måske hader du dig selv for, at du altid drejer forbi en kiosk, tank eller indkøbscenter, da du har brug for lidt guf på vejen hjem efter en lang dag på studiet eller på arbejdet?

Mit stærkeste værktøj
Mit absolut stærkeste værktøj til at lære mig selv at kende – og ændre mine vaner – er noget så simpelt som en “dagbog”. Eller måske mere korrekt en “livsstilslog”. En daglig refleksion over, hvordan dagen er gået. Mine kursister og kunder har stor glæde af dette opmærksomhedsværktøj.

Livsstilslogs som opmærksomshedværktøj
Ja, det lyder som om, du skal gå tilbage til teenageårene og begynde at skrive dagbog – det behøver du ikke, medmindre du synes, det er hyggeligt. Men faktisk kan det at reflektere over den netop overståede dag være et stærkt værktøj til at arbejde med sig selv og egne  handlingsmønstre.

Når vi arbejder med at forbedre os selv og ændre på vores egne vaner og handlingsmønstre, er der to vigtige aspekter, som mange glemmer. Det er forarbejdet med at forstå vores egne vaner og den løbende evaluering af vores forsøg på at ændre på dem.

Vaner er handlinger
Vaner er blevet gentaget tilstrækkeligt mange gange til, at vi gør dem mere eller mindre uden at tænke over, hvad det egentlig er, vi gør. Det kan være handlinger, der aktiveres af bestemte situationer og såkaldte “triggere”. For at være mønsterbryder er vi nødt til at forstå, hvad der fører til dem. Hvad er det for eksempel, der trigger mig, når jeg vælger at spise de lakridsmandler, som ligger i skuffen i køkkenet, velvidende, at de er købt til en hyggelig spilaften. Eller, hvad er det, der trigger, når vi sidder og spiser, imens vi igen tjekker, om der er kommet nye e-mails eller andet, før du kan komme videre i dagens dont, osv.

Lær at forstå dig selv
Når vi så har forstået vores egne handlingsmønstre, så er det tid til at forsøge at ændre på dem. Bevidst at vælge, hvilke vaner vi er tilfredse med eller lever med, og hvilke vaner vi gerne vil lave om på. Det kan du enten gøre ved at fjerne de situationer, der trigger dine dårlige vaner eller ved at indføre andre og bedre vaner i stedet for de gamle. Uanset, hvordan vi gør, så vil der være situationer, hvor vi falder i de gamle vaner igen. Hvor vi glemmer, at vi var i gang med at ændre på dem. Ganske enkelt fordi vaner er indgroede handlingsmønstre, der ligger dybt i os. Det er på ingen måde et nederlag at falde i. I stedet kan man bruge de situationer til at blive endnu bedre. Det gør man kun ved at analysere og forstå, hvorfor man faldt i en uhensigtsmæssig vane igen.

Både til at forstå mine egne livsstilsvaner og til løbende at holde mig fast i dem har jeg med stor succes ført en slags dagbog – som senere i livet fik navnet  “livsstilslog”. En sådan livsstilslog har mine kursister, som deltager på mine livsstilsforløb Sund og slank med balance i hverdagen Sund og Slank For Altid eller dem, som bruger mig som livsstilstræner.

Mine kursister bruger livsstilsloggen til at arbejde målrettet med deres livsstilsvaner. De noterer, hvad der går godt, hvad der kan gøres bedre, og hvordan de gerne vil gøre det eller have det. På en eller anden måde så lærer man sig selv at kende på en helt ny måde. Det kan være skræmmende og befriende på samme tid.

Livsstilsloggen har til hensigt at evaluere på, hvordan dagen er gået med både succeser og de mindre heldige episoder. Og så skal den kigge fremad mod i morgen – hvordan bliver i morgen en lige så god dag eller måske en endnu bedre dag? Derfor bruger jeg en helt fast form:

Livsstilslog, Dato:

  • Hvordan har min livsstil beriget mig i dag?
  • Har jeg stødt på triggere eller faldgruber i dag?
  • Hvad er mine ønsker for i morgen?
livsstilslog

Bliv din egen mønsterbryder

Prøv det af i en uges tid, uden at du forsøger at ændre på noget, men hvor du træner i at blive mere bevidst om, hvad din livsstil bidrager med, og hvilke situationer, rutiner og vaner du er godt og grundig træt af. Efter en uges tid kan du så prøve at lægge en plan for, hvad der skal ændres. Vær realistisk – start med en lille ting, der har STOR betydning. Er man for ambitiøs, så er det sjældent, man får succes som mønsterbryder. I denne periode holder du en uges pause med at føre livsstilslog, alt imens du forsøger at indarbejde din nye gode og sunde vane. Genoptag så din livsstilslog i endnu en uges tid og arbejd videre med din nye vane. Brug livsstilsloggen, når du kan mærke, at nu har du lidt svært ved at holde fast. Den hjælper dig til at skabe opmærksomhed og holder dig op på, at det kun er dig, som er mønsterbryderen.

Rigtig god fornøjelse og lykke til med vanerne.

Kh Lise

Hvis du prøver dette ‘stærke livsstils- og opmærksomshedværktøj’ af, så del gerne dine erfaringer i kommentarerne herunder.

Bliv din egen mønsterbryder!!