Tags

, , , ,

marcipan-uden-sukker
Marcipan uden sukker

250 gram

Af: Lise Brinkman, Foto: Kost, Motion & Sund Fornuft

Ingredienser
250 g smuttede mandler (alternativt brug mandelmel)
2 spsk. sukrin eller stevia (jeg brugte stevia)
1/4 tsk. mandelessens (kan undlades – synes dog den gør sig godt)
1½ æggehvide, pasteuriseret

Sådan gjorde jeg…

  • Rist mandlerne i ovnen ved 150 °C i ca. 5 minutter. Sørg for, de bevarer farven uden at blive gyldne. Køl mandlerne af.
  • Mal dem til fint mel i din foodprocessor.
  • Bland mandelmel med resten af ingredienserne, indtil dejen samler sig. Ælt den godt sammen med hænderne.
  • Lad marcipanen hvile en times tid i køleskab inden brug i en plasticpose eller en boks med tætsluttende låg.

Prøv marcipanen i disse lækre fyldte dadler

Lises Tips & Tricks
Opbevares i en plasticpose eller en boks med låg i køleskabet. Kan fryses.
Kan spises rå, anvendes til konfekt eller i desserter.

Ifølge mange og især ifølge WHO er det en god idé at spare på sukkeret. Marcipan er fyldt med sukker og hvorfor ikke bare lave den rigtige råvare, som den er, og spare 40 gram sukker per 100 gram. Udarbejdet af Lise Brinkman – foto Kost, Motion & Sund fornuft