Tags

, , , , , , , , , , , ,

Kunsten at ændre vaner – Byd dem velkommen!

Det kan i sagens natur være svært at ændre vaner. Især er det svært for mange at bryde med indgroede madvaner.

Uheldigvis er der meget, som smager godt, uden at det fremmer energiniveauet og sundheden af den grund. Mange fødevarer er blevet fremstillet for at appellere til din medfødte – og tilegnede – smag for sødt, salt og fedt. I naturen er disse sjældne, men i vores industrialiserede verden er der en overflod af kalorierige og stimulerende fødevarer. Selv om det kan være svært, så er det en god idé at overvinde trangen til at spise løs af disse madvarer.

Læs også  Sådan kommer du sukker cravings til livs.

I starten af et nyt år kan luften være tyk af nytårsfortsæt… At sige farvel til gamle vaner kan som nævnt være uhyrlig svært. Men det bliver endnu mere svært hvis det er der fokus ligger. Det bliver som Chris siger ‘Op ad bakke’. Byd i stedet din nye vane/dine nye vaner  hjertelig velkommen … Det øger din chance for succes.

Hvis du for alvorlig gerne vil ændre livsstil, så stil skarpt på din hverdag. Find 1 eller måske 2 ting som du kan sige med 100 % sikkerhed, det gør du hver dag. Og øv dig så i at byde den ene eller disse to hjertelig velkommen i din hverdag. Det er langt nemmere at få succes med at ændre livsstil, når du byder noget velkommen, som du reelt gør hver dag i stedet for hvert 14 dag eller 1 gang om måneden.

nytaarsforsaetDet er ikke ukendt, at det er de samme nytårsforsæt som køre rundt i hovedet, hjertet og sindet – I år skal det ALTSÅ være! Et “sjovt” og ikke ukendt billede ovenfor. Hvordan kan det være, at det er så pokkers svært, at fastholde et Nytårsforsæt? Som jeg før har nævnt, så gælder det om at sætte ord på målene, så de bliver mere konkrete og dermed nemmere at nå. I et tidligere blogindlæg gav jeg dig SMART ØF modellen, som er et redskab – som du kan bruge til at planlægge dine mål ud fra og dermed opnå succes med det som du gerne vil opnå her i livet. SMART ØF MODELLEN og hvordan jeg brugte den da jeg skulle tabe mig

Hvad skal du lave i aften?
Har du en stille stund i aften, så kan du starter med at skrive:
  1. dine 3-5 hovedmål for 2016 ned og notér dig dine delmål.
  2. handlingsplanen – Hvad GØR DU helt konkret for at nå dine mål?
  3. det ned, som du har brug for, for at nå dit/dine mål og ikke mindst hvilken hjælp du har brug for.

Processen i at skrive dine hovedmål ned gør at du kommer tættere på målet end nogensinde før. Jeg har før nævnt SMART strategien her på bloggen, men du får den lige igen, da jeg synes at det er et rigtig godt redskab til at arbejde med målsætning:

Specifik – lav specifikke målhandlinger.

Målbar – lav målbare mål. Hvad vil du veje? I stedet for: Jeg vil være slank.

Attraktiv – hvad er grunden til at du vil som du vil?

Realistisk – Er dit/dine mål realistisk? Drømmemål er gode delmål er succesfuldt.

Tidsbestemt – sæt dato på mål og delmål. Det øger chancen for succes.

Økologisk – Passer dit/dine mål ind med resten af din verden?

Formuleret positivt i nutid – Eksempelvis: Jeg spiser 400 gram årstidsbestemte grøntsager om dagen fra den 3. januar 2019.

Kunsten at være anderledes
Angsten for at være anderledes kan være en faktor, der kan få os til at spise det forkerte – det som „alle andre spiser”, og måske også på anden måde leve et liv, som er en del mindre sjovt, end det kunne være.

Venner og bekendte forsøger måske at modarbejde dit livsstilsforetagende. Måske bliver de så kritiske overfor dig og din nye livsstil, at du måske alt for let opgiver på halvvejen.

Selvkontrol
Selvkontrol giver personlig styrke og øget evne til at ændre vaner. Hvis vi er slaver af vore egne ødelæggende vaner, er der helt sikkert meget større problemer forude!

Hvis vi ikke udøver tilstrækkelig selvkontrol i livet og gør det vi føler er rigtigt, vil vores egen indre konflikt måske blive den største kilde til stress, depression, dårligt humør og eventuelt med sygdom til følge.

Fokusér på de positive sider ved de nye vaner, som du vil indføre:

  1. Det skønne ved at grine sammen med andre.
  2. Det forfriskende ved at gå eller løbe en tur
  3. Den dejlige smag af forskellige rodfrugter.
  4. Den gode energi, det giver at drikke en grøntsagsjuice.
  5. Alle de ting du får mere energi, til at udføre osv.

Næsten uanset hvilken tilstand du er i, er det muligt at blive sundere og mere vital ved at forbedre din krops livsbetingelser. Der er ingen, der siger, at du behøver at ændre din livsstil fuldstændigt. Enhver bedring, uanset hvor lille den måtte være, er et skridt i den rigtige retning. Få hjælp og støtte til at nå dine mål på forløbet ‘Bliv bikiniklar på 8 uger – med balance i hverdagen’

Ønsker dig et forrygende godt og lykkebringende nytår!!

Energifyldte og kærlige hilsener fra Lise