Tags

, , , , , , , , ,

Handler du ind, når du er mæt?

De fleste ved, at der er mange af ‘de hurtige og uhensigtsmæssige’ kalorier, der havner i indkøbskurven, når de handler sultne ind. Mange af os er også mere tilbøjelige til at spise ‘slikkeladen’, som står på kontoret, når vi er sultne. Måske endevender vi køkkenskabene for at lede efter ‘hurtige og fede kalorier’ for at tilfredsstille sulten og trangen til et ‘Qvick Fix’. Læs om tilgængelighed af sund mad

Det giver et ekstra ‘Qvick Fix’ at spise en is, en pose M & M´s, en plade chokolade eller en pose slik på vejen hjem efter en dag på arbejdet. Måske er du blevet afhængig af dette ‘Qvick Fix’? Eller er trangen blot opstået pga. sult og dermed uhensigtsmæssig planlægning af din dag og dine måltider?

Tip 1 En grundregel; Spring aldrig et måltid over!

‘Quick fix’ kan synes rart i nødens stund! En “sand lykke følelse” spreder sig i kroppen blot ved glæden af at købe det, og glæden spreder sig i hele kroppen, når du spiser det! Hvorfor spørger du dig selv? Kroppen udskiller ‘lykkehormon’, når du spiser søde og/eller fede ting. Tænk blot på, hvor stimuleret du blev, da du var spæd, af sød og fed modermælk. Du forbinder naturligt det søde og fede med noget godt for dig, din krop og din sindstilstand. Dog er det muligt at bryde med dette ‘Quick Fix’ og genfinde roen og balancen i kroppen uden at skulle ‘fylde uhensigtsmæssigt brændstof på motoren’. Du kan komme til at køre så meget længere på literen og samtidig sikre, at ‘motoren ikke brænder sammen’ når du spiser alle dine måltider.

Tip 2 Spis et lille ‘stabilt mellemmåltid’ 15-30 minutter inden, du skal ud at handle!

Jeg har arbejdet med mange mennesker, der handler ‘Qvick Fix’ for kr. 30,- til 250-, hver eneste gang de handler. Det bliver hurtigt noget i størrelsesordenen mellem kr. 1.400,- til 12.000,- på et år. Lidt slik, chokolade, kage, chokoladekiks, sodavand eller andre læskedrikke som f.eks. red Bull, det løber op.

par penge og slip af med dit ‘Qvick Fix’  

Ved at spise 2 til 3 mellemmåltider i løbet af dagen, vil du få energi til mere, blive i bedre humør og dermed opnå overskud til hverdagen og arbejdslivet. Derudover vil du spare en del penge på mad, som er med til at ødelægge dit gode humør og din krops unikke evne til holde dig sund og slank. Læs også grib dagen og livsstilen med lyst. 

Forskere kan i dag bekræfte tendensen til, at deltagere i et studie i gennemsnit købte 19 % mere mad og 31 % flere kalorierige ‘dumme’ fødevarer, når de var sultne.

Tip 3 Skriv altid en indkøbsseddel og VIGTIGST, KØB kun det, som står på sedlen!

Supermarkeder er indrettet, så de frister os til at købe mest muligt. Fødevareindustrien bruger enorme summer på at narre eller friste os til at købe produkter, som indeholder alt for meget sukker, fedt, salt, aromastoffer og meget andet, som du er bedre foruden  — i modsætning til sunde råvarer som grøntsager, frugt, nødder, bønner, kerner og korn.

Tip 4 Når du går rundt og handler så tænk på den aftensmad, du skal hjem og tilberede eller skal ud og nyde i godt selskab!

Læs ‘Slank for altid, hvis det er vigtigt for dig, så finder du vejen’ Læs ‘Ned i vægt, spring ud i det eller drop det’

Tip 5 Brug tiden i frugt- og grøntafdelingen og lad dig inspirere af, hvad der er i sæson!

Vil du gerne slippe af med dit ‘Qvick Fix’ shop amok? Hvis du gerne vil dette ‘Qvick Fix’ til livs, så er der hjælp at hente! Få hjælp til at stoppe dit ‘Qvick Fix’ eller familiens ‘sukkerafhængighed’ ved at skrive til post@kostmotionogsundfornuft.dk eller ved at ringe til Lise Brinkman Madsen på 21 62 72 59.

Ønsker dig al held og lykke med dine indkøb!

Energifyldte og kærlige hilsener Lise Brinkman Madsen 21 62 72 59

Kilde: Aner Tal, PhD; Brian Wansink, PhD. Fattening Fasting: Hungry Grocery Shoppers Buy More Calories, Not More Food ONLINE FIRST. JAMA Intern Med. 2013;():1-2. doi:10.1001/jamainternmed.2013.650.