Tags

, , , , , , , , , , , , , , ,

aebleskiver_lise_brinkman
Få opskriften på Fuldkornsæbleskiver med fuldkorn

Jul med lyst og kærlighed

Jeg sad kort og reflekterede over ‘Slankedoktors nyhedsbrev’. Undgå julesul i den søde juletid. Ordet belønning bliver nævnt i forlængelse af træning. Jeg er meget enig i at træning lønner sig! Træning og bevægelse giver masser af belønninger:

  • Velvære
  • Øget energi
  • Smertedæmpende endorfiner
  • Øget stofskifte
  • Bedre koncentration
  • Flere hjerneceller
  • Bedre til at lære ting
  • Et bedre hjerte
  • Et bedre kredsløb
  • Bedre immunforsvar
  • Bedre hormonsystem

Det er blot nogle af de belønninger der følger med i kølevandet på træning og bevægelse. Belønning kan ses i flere perspektiver, her er et lille udpluk fra Slankedoktor nyhedsbrev:

Det handler om belønning?

Det er vigtigt, at du får noget ud af træningen, og belønninger er en af de mest opmuntrende og motiverende måder at bevare lysten til at træne. Hvis du f.eks. jogger/løber en tur, kan du love dig selv, at du må spise to småkager, spise tre stykker konfekt eller tage den ekstra portion ris a la mande når du kommer hjem. Dette er blot eksempler på, hvilke belønninger der i juletiden kan være motiverende faktorer, der kan medvirke til, at du både får lov at julehygge (hvad dertil indebærer) når blot du passer din træning. Citat Slankedoktor

Min kommentar Jeg er meget bevidst om, at julen er en tid med traditioner, og hvis du har lyst og kærlighed til dem, så skal du fastholde dem! Hvis du synes traditionerne trænger til en justering, så skal du gøre noget ved dem.

  • Definer hvilke traditioner der er lystbetonede for dig, og hvilke traditioner der bringer noget nærvær, respekt og kærlighed ind i dit liv.

Min pointe – det skal være sjovt og lystbetonet
Min pointe og min holdning er, at når vi træner og bevæger os, så er det en god idé at gøre det, som vi synes er sjovt, det vi har lyst til, og det som motiverer os. Det skal være så ‘fedt’, at vi gør det, fordi vi mærker den gode energi strømme ind over os og de belønninger, kroppen giver os. Når vi har fået det tilstrækkeligt mange gange, så er det vel også ok, at vi belønner kroppen med lidt mere kærlig mad til hjerne, hjerte og muskler? Frem for at opfordre til at spise risalamande, brunkager mv., som slankedoktor opfordrer til. Der findes andre alternativer til eksempelvis risalamande, en lækker fiberrig grød med drys af kanel , en grov risdessert eller proteinrig is med befordrende fedtsyrer, gavnlige fibre og højt kakaoindhold. Alle ting, som er gode og kærlige alternativer til risalamanden.

Kogebog med sunde juleopskrifter
For år tilbage (2001) skrev jeg kogebogen ‘Mad, inspiration & livsglæde’ med henblik på at inspirere til en traditionel jul, blot med et mere kærligt sigte. Denne bog kom til verden for at hjælpe mine kursister på vej til at være ‘Sunde og slanke for altid’.

Energifyldte julegodter Jeg havde en workshop om ‘Lækre julegodter’ Et energifyldt valg i julen. Julegodter med kostfibre, gode og livsnødvendige vitaminer og mineraler, gode proteiner og nye og inspirerende smagsoplevelser. Det handler om de små ændringer i vores tilgang til konfekt, traditioner og mængderne, som vi spiser.  Få et par af opskrifterne her:

Chokoladekugler med nellike
Fyldte dadler med overtrækschokolade
Fiberrige fristelser 

Sund og Slank med appetit på livet – Genfind balancen

Ønsker dig og dine en glædelig december!

Kærlig hilsen Lise Brinkman