Tags

, , , , , , , , , , , , ,

Grib dagen, livsstilen og vægten med LYST
–  3 livliner der kan hjælpe dig på vej

Jeg er i gang med at skrive bog nummer 3 og den kommer til at handler om alt andet en overskudsmad og velsmagende gastronomiske retter.

Mit ønske er at bogen skal gribe livsstil og udfordringer med livsstilen an på en anden og  mere eftertænksom og dyb måde.

Når jeg i dag arbejder med livsstil, så handler det om, at vejlede og rådgive folk til at spise mad, som bidrager med kærlighed til kroppens celler og booster immunforsvaret. Der ud over bruger jeg nogen værktøjer fra den kognitive verden, psykologiens verden og fra NLP verdenen for at hjælpe dem til at gøre det de rent faktisk har lyst ti log brænder for. Det gør jeg fordi jeg selv har erfaret at en SUND OG VITAL livsstil kræver mere end viljestyrke. Viljestyrken er en begrænset ressource og derfor er det vigtigt at finde nogen strategier som kan hjælpe en på vej. Strategier der hjælper en med at forankre og committe sig til det liv og den livsstil, som man ønsker at have, udleve og som vi hver især stortrives i og med.

Ud over at jeg har læst bøger, artikler og studeret en masse forskning inden for området, så er de tre livliner, som jeg deler med dig her afprøvet på egen krop.

Utrolig mange mænd og kvinder, inkl. mig selv, har prøvet alverdens kure gennem tiden. Jeg har bl.a. prøvet hvidkålssuppe kuren (den holdt i 3 dage), tangpiller, magnetsåler, zoneterapi, akupunktur, fiberpiller, helt at lade være med at spise indtil om aftenen, hvor efter jeg grov åd. Jeg har også prøvet ‘proteinkuren’ (dette gik bedre, vil dog gerne benytte lejligheden til at sige åhhhh, hvor jeg savnede mit hjemmebag og mit rugbrød, så det endte med at jeg snurrede rundt og vente tilbage til ‘de gamle indgroede vaner’. Jeg har også prøvet “jeg spiser aldrig mere slik, chokolade og kage igen – kuren”. Den holdt trods alt i tre uger og var ganske givende for for mig og min krop. Det kan dog være svært at leve en hverdag helt uden disse ting…

Måske kender du til det? Det er mandag, måske i lige uger, og du overvejer endnu en gang, hvordan du skal komme et skridt videre i den llivsstil som du drømmer om eller komme de dumme kilo til livs?


8 uger kursus forløb med fokus på dig og dit liv ‘ Bliv detektiv i dit eget madunivers’


Lad mig give dig den første livsline.

LIVLINE 1 –  Find de underliggende årsager til, at du vejer for meget
Hvis du hele tiden er på kur, følger nye kure og dermed også regler for hvad du må spise, så er det lidt ligesom, når det danske sygehusvæsen symptombehandler uden at inddrage forebyggende aspekter. Spis en pille og det hele bliver meget bedre! UDFORDRINGEN er, at det sjældent viser sig at være løsningen.

Du kan godt tabe dig, men kiloene vil for det meste langsomt komme snigende igen, fordi du mangler, at arbejde med de underliggende årsager til, hvorfor du spiser for meget.

Hvordan kan du så gøre det? Dette er meget individuelt, men jeg vil anbefale dig, at få talt med en professionel, som også medtager de psykiske årsager til overspisning/trøstespisning og hvad det nu ellers kaldes?

LIVLINE 2 – Lær at lytte til din krop
At lytte til sin krop kan for langt de fleste mennesker være temmelig udfordrende. Hvis du hører til en af dem der i mange år har overhørt dine krops signaler, så kan du sagtens lære det (tro mig jeg taler af erfaring). Nogle gange lukker vi af for vores krops signaler, når vi oplever uretfærdighed, når vi er igennem en hård eller stresset periode i livet etc.

Ved at lære at lytte til kroppen kan du både mærke og høre hvad der er godt for den at spise, og hvornår du er mæt. Dette vil helt automatisk føre til, at du vil reducere vægten stødt og roligt eller, at du går den ønskede tur, cykler i stedet for at tage bilen siger til og fra eller noget helt fjerde. Når du har fokus på dig selv og nære kærlighed til dig selv, så kan du lære at mærke, at chips, slik og kage i virkeligheden kan forekomme meningsløst og derfor vil det være nemt at sige pænt nej tak. Eller lade være at købe det, fordi du har dit fokus der hvor det skal være. Det kræver dog øvelse!!

LIVLINE 3 – Lær at sige til og fra
Det kan måske virke underligt, at jeg skriver, at det er en god idé at kunne sige til og fra. Mange mennesker kommer til at sige ja til for mange ting og pludselig, er de løbet over ende og har svært ved at overskue det hele fordi dagen/dagene er for  overbookede og pludselig synes uoverskuelige. Det smitter ofte af på dagens måltider, vores adfærd omkring måltiderne og ikke mindst måden, som vi spiser maden på.

Selv om vi ved, en hel del om ernæring, så bliver det svært at følge LIVLINE 2, nemlig at lytte/mærke efter kroppens signaler når dagen er for booket, eller vi er for preeset arbejdsmæssigt eller følelsesmæssigt. Her har de gamle vaner det med at træde ind og der kan opstå dage, hvor man er tilbøjelig til at spise uhensigtsmæssigt og måske endda for store portioner eller for mange portioner. Så i nogen tilfælde kan det være en god idé at sige fra.

Når man er god til at mærke sig selv, så kan det forekomme, som det mest naturlige i hele verden, at sige ja tak til faster Lenes friskbagte grovboller og sige pænt NEJ tak til rutebilslagkagen fordi man bliver mæt og veltilpas af at spise grovbollen.  

Det hele kommer til at gå meget nemmere når ‘projekt livsstil’ drives af lyst modsat af tvang.

Læs ‘Slank for altid, hvis det er vigtigt for dig så finder du vejen’
Læs ‘Ned i vægt, spring ud i det eller drop det’
Læs ‘Træk vejret og slip stressen’
Læs ‘Tro på dig selv du har viljestyrken’

Ønsker dig al mulig held og lykke…

Energifyldte og kærlige hilsener
Lise Brinkman Madsen
21 62 72 59

Læs om foredraget, ‘Hvad nu hvis jeg ikke gider at lave mad’?

Det lader til, at der er mange mennesker der synes, at det kan være svært, er besværligt, træls, uoverskueligt, meget lidt inspirerende eller intetsigende at lave mad. Skulle du være en af dem, eller kender du flere der har det sådan, så er der hjælp at hente. Jeg har udviklet foredraget ‘Hvad nu hvis jeg ikke gider at lave mad’. Foredraget er afprøvet og inden længe vil du kunne se et lille inspirationsvideo her på bloggen.