Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Boost din krop med røbede, pistacienødder, hvidløg og rosmarin
Rødbedesalat med pistacienødder,
hvidløg og rosmarin
(4 personer)

Af Lise Brinkman, foto KMS

Ingredienser
800 g rødbeder, i tern
1 spsk. olivenolie/rapsolie
2 fed revet hvidløg
½ spsk. frisk rosmarin
25 g pistacienødder
Kværnet peber
Salt

  • Svits rødbetern i olie, tilsæt revet hvidløg og kom låg på panden/wookgryden.
  • Lad det simre i 10 -12 min.
  • Tilsæt rosmarin, vend dem i og lad rødbedesalaten simre et par minutter.
  • Krydr med groft kværnet peber og salt.
  • Anret rødbedesalaten, når der er let bid i den, og fordel de salte pistacienødder herover. Pynt evt. med frisk rosmarin.

Det er blevet rødbedesæson. For mange er den traditionelle spise stadig syltede rødbeder. Rødbeden kan byde på så meget mere end det. Den kan bl.a. bruges i råkost, i vegetarretter, i farsbrød, i wookretter, som snack og her som en sauteret? salat med en fantastisk skøn smag af hvidløg og rosmarin, som understøttes af de salte pistacienødder og rigeligt med frisk, kværnet peber.

Prøv opskriften, hvis du har mod på at eksperimentere med rødbeder.

Spiser du rødbeder, så får du masser af folat, som er vigtigt for din blodproduktion og celledeling. De ‘røde piger’ bidrager også med kalium, der er essentielt for muskler og nerver.

Rødbeden bidrager med ‘kloge, kalorielette kalorier’. Den er desuden fiberrig og gavner både talje og fordøjelse.

Skulle du være til syltede rødbeder, så tag det bare helt roligt. Mængden af tilsat sukker er relativt beskeden, og de fleste mikro-næringsstoffer er bevaret i rødbeden.

Forskningsresultater fra USA viser, at du kan blive i bedre form blot ved at spise rødbeder. Læs mere her

Læs også ‘Ja tak til gode kulhydrater’

Kh Lise

Velbekomme – del opskriften med dem, der har brug for at booste kroppens celler og  immunforsvar med kloge kalorier. En dejlig rødbedesalat med bid og velsmag. Opskriften er udarbejdet af Lise Brinkman Madsen © Foto Kost, Motion og Sund fornuft.