Tags

, , , , , , , , , , , ,

TallerkenmodelJa tak til GODE kulhydrater og nej tak til alt for mange proteiner og specielt de forkerte.

Mange overvægtige er på slankekure, der indeholder mere protein og mindre kulhydrat end de mængder, der normalt anbefales. Det synes som en god løsning til at reducere vægten! Hvilken indvirkning har den proteinholdige mad på længere sigt? Og er det lige meget hvad det er for proteiner der spises?

En større undersøgelse har vist, at for meget protein og for lidt kulhydrat i den mad vi spiser, kan give en øget risiko for hjertesygdomme.

Undersøgelsen er offentliggjort i British Medical Journal (Artiklen kan læses på engelsk her), Forskerne har fulgt 43.396 svenske kvinders madvaner i en periode på 16 år. De kvinder, der spiste mad med lavt indhold af kulhydrater og et højt proteinindhold, øgede deres risiko for hjertesygdomme.

For hver 10 % fald i indtagelsen af kulhydrater eller stigning i proteinindtagelse var der en 5 % øget risiko for hjertesygdomme.

Kilde: Pagona Lagiou, Sven Sandin m.fl. Low carbohydrate-high protein diet and incidence of cardiovascular diseases in Swedish women: prospective cohort study. BMJ 2012; 344 doi: 10.1136/bmj.e4026 (Published 26 June 2012).

Min kommentar:
Spis generelt mindre kød, spis det magre kød (max 3-10%), drop det røde kød, spis 10-20 nødder eller mandler om dagen, drik eller spis max ½ liter mager mælk/surmælksprodukt om dagen. Spis mad med gode kulhydrater — Det være sig: grøntsager, frugt, fuldkornsprodukter, nødder og bælgfrugter. Disse fødevarer er fiberrige, og der vil være overvægtige der får for lidt kostfibre via maden. De gode kulhydrater indeholder desuden en masse gavnlige plantestoffer, gunstige og essentielle fedtstoffer, samt nyttige vitaminer og mineraler. Alle disse gavnlige stoffer i kulhydratrige fødevarer er i høj grad med til at gøre vores immunforsvar stærkt og dermed beskytte os mod sygdomme.

Vil du gerne reducere vægten, så vil jeg anbefale dig at spise de naturlige sukkerater fra bl.a. frugt og grønt og droppe sukkeret fra slik, chokolade og kage. Det vil med garanti virke, hvis altså du spiser mindre kalorier end du reelt har brug for. Der skal være minus på vægtskålen for at ‘mavefedtet smelter’ væk 🙂

Læs Ned i vægt? Spring ud i det eller drop det
Læs Viljestyrke fra regnorm til rygrad

Ud over lækker og gavnlig mad, så er al bevægelse i hverdagen samt motion 3 gange om ugen fordelagtigt for dit velvære og forebyggende for hjertekarsygdomme!

Læs hvordan vand hjælper kroppen på rette kurs

Energifyldt og kærlig hilsen
Lise Brinkman Madsen