Tags

, , , , , , , , , , , , ,

Ned i vægt, spring ud i det eller drop det!
Gennem min egen erfaring med at være overvægtig og mit arbejde med tusindvis af overvægtige på diverse livsstilshøjskoler, i forvandlingsforløb i eget regi samt hjemme hos Hr. og Fru Danmark, vil jeg gerne dele to ord med dig. Gør det eller giv slip. Skal det ske?

ELæs mere om vores forvandlingshold på www.madogsundfornuft.dkndnu en “slankekur”
De fleste både kvinder og mænd kender til det. Vi går længe og overvejer hvornår næste forsøg på en ‘slankekur’ skal sætte ind. Kroppen trænger til at blive trimmet og bukserne er blevet for små. Under bearbejdningen i hoved, hjerte og krop sætter du dig selv op til starte. Du fortæller måske venner, familie og kollegaer at du skal på ‘kur’. Du føler dig klar, TOP motiveret, du er nærmest hel høj til at starte med. ‘Denne gang skal det lykkes, koste hvad det vil!

Top motiveret
Du følte dig klar, TOP motiveret og pludselig tager du dig selv i at der kun er gået to uger med masser af gode succeser et flot vægttab og en masse anerkendelse fra nær og fjern. Du er begyndt at bevæge dig tilbage i den samme gamle rille, og med en portion dårlig samvittighed i doggy bag. Læs Fra rygrad som en regnorm

Hvis det er vigtigt for dig, vil du finde vejen, Hvis ikke så vil du finde en undskyldning.Øg dine chancer – et par tip med på vejen.
I dette blogindlæg får du et par tips til, hvordan du kan øge dine chancer, for at reducere vægten eller helt droppe beslutningen om at blive en mindre model.

Tag beslutningen Spring ud i det eller drop det!
Du kan få en stor portion energi, hvis du giver slip på et mål, som du på ingen måde er klar til at arbejde med eller kæmpe for. (Dette skal ikke være en undskyldning for at lade være, men har du forsøgt at nå samme mål 1-5 år i træk, er det måske værd at overveje). Det er som om at stå i ingenmandsland, at blive ved med at sige til dig selv, du når det denne gang uden reelt at gøre det. Min pointe er at det fører til mellemtilfredshed og i værste fald dårlig samvittighed og endnu flere dårlige vaner, som du reelt gerne vil slippe af med. 

Det er langt mere givende at tage en beslutning; enten har du tænkt dig at gøre det fuldt ud, eller også venter du til du er klar. Mærk efter, kan du høre om stemmerne inde i hovedet er enige om, at det er denne gang du sætter ind, eller er det nogen andre billeder du får frem på nethinden?

Du har 2 valgmuligheder
 Spring ud i det eller drop det!

Hvad er grunden?
Hvad er grunden til at du vil reducere din vægt? Hvad sker der, hvis du forbliver tyk? Find dit ‘Hvad er grunden’, så vil din motivation med garanti øges! Der kan være flere gode grunde for at komme kiloene til livs.

Sæt delmål
Derudover vil det i nogle tilfælde hjælpe dig, at sætte delmål. 10-50 kilo vægt reducering kan virke uoverskueligt, men hvis du beslutter dig for at reducere din vægt med eksempelvis et halvt kilo om ugen eller måske endda 250 gram, i stedet for at have fokus på 10-50 kilo, så vil det pludselig virke mere opnåeligt. Så gør det klart overfor dig selv, hvad dine delmål er, og hvornår du har tænkt dig at nå dine delmål og dit mål. 

Tæl kalorier!
Jeg har i mange år forsøgt at reducere vægten på alle mulige måder. Det er hver gang resulteret i, at jeg har tabt mig nogle kilo for derefter at tage det hele på igen. Det er nemlig tit sådan, at når vi gøre noget, som ikke er normalt (slankekure er ikke normale), så avles der modstand. Modstand der gør, at det hele ryger på igen, når det er smidt.

Det er i virkeligheden ikke den store videnskab at tabe sig. Det handler om at spise færre kalorier, end du spiser. Og bum! Så vil du reducere din vægt. Så simpelt er det. Der findes masser af gode apps til din telefon eller ipad, der kan hjælpe dig. Her en af dem Du kan naturligvis også få hjælp hos en kostvejleder, som kan hjælpe dig med at kortlægge et forløb som vil være SMART og i rød tråd med den hverdag som du har.

Ret til undervejs!
Der vil være udfordringer på vejen ellers havde du jo allerede nået dit mål. Gør det klart overfor dig selv, hvilke udfordringer der kan dukke op, og hvordan du har tænkt dig at håndtere dem. På den måde er du forberedt og sværere at hyle ud af den. Lad være med at give op, fordi du møder et par bump eller modstand på vejen. Se og brug det i stedet som læring og som motivation til at ville dit må endnu stærkere.

Fejr dine succeser og elsk dig selv undervejs!
Ros dig selv undervejs. Tag imod den anerkendelse og ros du får og “fejr dine succeser”, når du har nået nogle af dine delmål. På denne måde bliver det mere motiverende, da du har noget at se frem til. Samtidig vil din hjerne registrere, at der venter en belønning, hver gang et delmål opnås. Køb noget nyt tøj, en biografbillet, en fitnesstrøje, en yndlingscreme eller en cykelhjelm, når du har smidt 3 kilo. Du bestemmer helt selv! Det er hip som haps, hvad det er, så længe du føler, at det er selvforkælelse.

Tag dig selv alvorligt
Tag dig selv alvorligt, og respekter dig selv for, at du har taget beslutningen uafhængigt af, hvad andre synes om din beslutning. Falder du i så drop skyldfølelsen og benyt i stedet sætningen “Ups nu gjorde jeg det igen, men godt jeg opdagede det, så jeg kan ændre det og nå mit mål”. Myslibar med god samvittighed

Spring ud i det eller drop det!

Beslutningen er betydningsfuld, den fortjener du, så du kan få mere overskud til det som er vigtigst for dig!

Held og lykke med beslutningen 🙂
Kærligst Lise Brinkman