Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , ,

Nøgleordet er tilgængelighed når vi gerne vil sikre os nogle kløgtige kalorier på tallerkenen

Kløgtige kalorier på tallerkenen

Hvad skal der til? Det er en god idé at sætte sig ind i hvad de forskellige madvarer bidrager kroppen med. Det er naturligvis en forudsætning at maden smager godt, ellers synes jeg personligt at det er et meningsløst projekt at spise! Når det er skrevet, så er det hensigtsmæssigt at nydelsen og maden udløser god nærende energi til hjerne, hjerte og muskler. En del af den viden kan du tilegne på bl.a. www.iform.dk, www.lisebrinkman.dk og www.hjerteforeningen.dk. Går vi lidt mere i detaljen, så er Christine Bille, Kost, Motion & Sund fornuft.dk, Christian Bitz og Oscar Umahro  gode bud på madskribenter der laver opskrifter, der bidrager med energi til hjerne, hjerte og muskler.

Groentsagsrugboller-med-logo-kms

Få opskriften her

Hvor starter det? Det kan meget vel starte i din egen husholdning. Prøv at forestil dig/se din husholdning som 80 % madvarer der giver dig overskud og 20% madvarer, som kan bruges som smagsforstærkere for at løfte din mad et niveau op og dermed bidrage til en god smagsoplevelse. Det kunne fx. være ahornsirup, acasiahonning, honning, på skyr med mysli u/sukker og frisk frugt. Saucen kan eksempelvis få en lidt rundere smag eller glans, ved at bruge en anelse økologisk smør, som med fordel kan opbevares i fryseren, det gør jeg selv i mindre portioner. Hos mig er de små pakker ‘kryddersmør’. Jeg har sjovt nok aldrig spist smør. Smagen har aldrig sagt mig noget og bliver noget for fedt i dag, så lader jeg det hellere stå end at ‘kæmpe’ med at spise det. Smør bliver først en god smagsoplevelse i mit madunivers når jeg laver kryddersmør fyldt med alverdens smagsoplevelser.
aeblespelt_1500px

Få opskriften her

Hvad handler du? Det kan godt være en jungle at bevæge sig ud i diverse supermarkeder – hvad er det for råvarer der er de (80%) og hvilke er resterende  (20%)?

Læs varedeklarationen, se efter nøglehulsmærket og fuldkornsmærket. Gå en ny vej i supermarkedet, prøv eventuelt nye grøntsager af, en ny type pålæg, et andet morgenmadsprodukt. Noget som er anderledes, inspirerende og boostende for kroppen. (Se indkøbsguide her)

Tænk over det særlige du vil hygge dig med ved en speciel lejlighed, som du bestemmer, hvornår finder sted. Nyd at planlægge denne anledning og finde på noget der kan gøre den anderledes end den plejer. Gør det til en udfordring for dig, at lave noget nyt hver anden gang eller fjerde gang, så du hele tiden bliver udfordret på nye smagsoplevelser, nye dejlige snacks, sundere kager eller et stykke god mørk chokolade med forskellige smagsnuancer.

Tallerkenmodel

Hvad er godt at spise i kantinen på jobbet? For mange er en tallerken mad alt rigeligt. Den kan med fordel opdeles som et Y på tallerken. Hvis man høre til dem der træner rigtig meget, så skal du naturligvis have noget mere! Kodeordet er variation, massere af grøntsager, bælgfrugter, fisk, skaldyr, magret kød, 1-2 tsk. olie-eddikedressing eller pesto lavet af de gode olier, 10 – 15 stk. mandler, valnødder eller andet ‘i den boldgade’ samt lidt af de gode fuldkorns kilder. Drink vand – det renser og gør godt, et universal middel!

Flowet når du vælger mad i kantinen
I kantinen er det hensigtsmæssigt at starte med grønt, frugt, pesto, fuldkorn for at gå videre til fisk, bælgfrugter, kød, stivelse, dressinger.

mini-kantine-udvikling
Brug for assistance, ring på 21 62 72 59

Jeg hjælper kantiner og private med at skabe flow i og omkring maden i form af kurser,  workshop og madkurser. Skal du lave en forandring i kantinen, så står jeg også klar!

Prøv at brug samme strategi når du anretter din mad på tallerkenen der hjemme! Tag en tallerkenfuld mad og lad resten stå i køkkenet! Det kan være en rigtig god idé at spise til kroppen har fået sit behov for mad dækket. Du behøver på ingen måde at spise til du er overmæt for at bliver stimuleret på smag, farver, dufte, konsistens m.v. Tvært imod vil du sandsynligvis opleve balance og overskud ved at spise en portion!

Velbekomme energifyldte hilsener fra Lise

Tilmeld dig nyhedsbrev her