Tags

, , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Sund og Slank For Altid – hvis det er vigtigt, så finder du vejen…

Har du nogensinde prøvet at gå rundt med en uklar fornemmelse af, hvor du er på vej hen? Hvad du godt vil have, og hvad du vil med livet? Hvis du kan svare ja, så opstod der måske en tvivl, om det du gjorde førte dig fremad eller tilbage? Måske fik du en oplevelse af at stå stille – eller måske endda, at du gik rundt i ring eller befandt dig i en ond spiral? Måske blev der blot sået en STOR tvivl i dig.

Jeg har selv oplevet disse frustrationer (Lise Brinkman). En af gangene var, da jeg stoppede på Idrætshøjskole i Sønderborg, med 30 kg mere på sidebenene. Sikken et spejlbillede – og med følge af fysiske og følelsesmæssige mén! Det tog en hulens masse ressourcer fra mig. Der var blevet langt mere at holde om og langt mindre at holde af!

Den gang satte jeg mig et mål. Jeg ville veje 64 kg, hvilket betød en vægtreduktion på 30 kg. Da målet stod klart, var det nemmere at arbejde efter. Det resulterede også i, at ressourcerne kom strømmende tilbage for at hjælpe mig på vej.

If you can dream it, you can do it.” – Walt Disney quotes

Der er mange, der har spurgt, hvilket redskab jeg i sin tid brugte for at fastholde mig selv i denne proces. Ovenstående var en af dem.

For at gøre en Laaang historie kort, så havde jeg allerede taget en beslutning om at ændre min livsstil og mit mindset. Jeg havde taget stilling til, hvad der er godt for mig, og hvordan jeg kunne komme derhen. Men vægtreduceringen på 30 kg syntes uoverskuelig den gang. Derfor satte jeg mig ned og lavede et specifikt del-mål i det store mål, som var ønsket om en sundere livsstil. Et helt konkret mål, som jeg dedikerede mig til. Jeg måtte også spørge mig selv, om det var realistisk og overhovedet muligt i forhold til de omgivelser, jeg befandt mig i (økologien i det, og om det overhovedet var bæredygtigt?). Endvidere formulerede jeg mit mål positivt og i nutid. Vi arbejder blandt andet med at sætte os mål på kurset Bliv Sund og Slank For altid.

Nedenfor kan du se SMART ØF modellen, som var et rigtig godt værktøj for mig den gang. Det er det stadigvæk den dag i dag! Den kan bruges på alle områder i livet, hvis du skulle mangle inspiration til at arbejde med målsætning, eller hvis du kender nogen, der mangler et værktøj …

En lille illustration:
Specifikt: Jeg vejer 64 kg den 1. august år 1995 kl. 8.00
Målbart: Yes, det er målbart, jeg kan veje mig hver 14. dag
Attraktivt: Ja, det var og er stadig attraktivt for mig og for folk omkring mig!
Realistisk: Ja, da det i teorien er muligt at reducere sin vægt med ½ kg om ugen.
Tidsbestemt: 1½ år

Økologien: Spørgsmålet var, om det passede ind i min hverdag, mit arbejde og familieliv? Ja, det kom det til.
Formuleret positivt i nutid: ‘Jeg vejer 64 kg den 1. august år 1995 kl. 8.00’.

Læs også ned i vægt, ja Tak, 7 uimodståelige tips Ud fra ovenstående, er det muligt at lave delmål og handleplaner for hverdagen. Jeg gik målrettet i gang, og det var der, at frøet til min første kogebog Mad, inspiration & livsglæde blev sået. Jeg tog ‘turen’ en gang mere 2 år efter, hvor jeg atter måtte finde luppen frem for at spotte, hvad der var gået godt, og hvad jeg kunne gøre bedre for at fastholde en varig og for mig ’tilpas’ vægt. Denne gang havde jeg et mål, hvor der var indlagt en buffer på 3 kg (62 – 65 kg). Det virker for mig den dag i dag. Jeg kan altid passe mit tøj og accepterer, at det er naturligt, at vægten stiger og falder lidt afhængigt af årstid, antal arrangementer og mine følelser.

I dag hjælper jeg folk på vej mod et bedre liv – det liv, som de går og drømmer om!  Jeg er underviser på diverse kurser, hvor ernæring og sundhed, set i et helhedsorienteret perspektiv, er omdrejningspunktet.

Har du spørgsmål, eller sidder du og tænker, Lise hende må jeg fluks i kontakt med. Så tøv ikke! Du er velkommen til at ringe til mig på 21 62 72 59.

Kærlig hilsen Lise