Tags

, , , , , , , , , , , , , , , ,

—En sildemad er godt for dine celler, din hjerne og dit hjerteSøg information om sund mad
Der findes en hel del lækker og velsmagende julemad, som bidrager til øget overskud. Du kan selv tilberede julens ’herligheder’ så det smager godt! Det gode ved de ’overskudsmåltiderne’ er, at det gør dig mæt på den gode måde, du vil få mere energi og overskud til familie, venner, julearrangementer, julelege og sjov og god motion. Lise Brinkman Madsen har bl.a. skrevet ’Mad, inspiration & livsglæde’ som indeholder et helt afsnit med overskudsmad i julen.

Rødkål er en af julens lækkerier! Spis den revet, snitte, i store blade, rå marineret, kogt og i forskellige råkostsalater af forskellig smag. Rødkål er fyldt med gode fibre, som fylder og giver en god mæthed. Der er ligeldes en masse vitaminer og mineraler i den røde kål.

For STOR MUNDFULD?
Er du fristet af julemad og julegodter, og virker julelækkerierne helt uoverskuelige? Kort sagt er det en for STOR MUNDFULD for dig? Hvis ’julegodterne spiser dig’ så sørg for, at have dem uden for rækkevidde og træd dine egne græsgange i stedet. Du kan også vælge at sætte krav til den mad du ønsker dig, det vil udvikle familiens horisont og måske åbne en ny spændende verden! 

En portionEn tallerken mad kan være en god vejviser for dit madindtag. mad
En tallerken mad kan være en god vejviser for dit madindtag! Selv om du vælger de sunde lækre løsninger, så vil det stadig være muligt at udvikle ’dansehåndtag, bildæk eller de mere erotiske former’. Derfor kan jeg anbefale dig, at spise den rette portion. Hvornår er det så, den rette portion? De fleste kan mærke når de er mætte, andre kan blive ved med at spise uden at mærke mæthed. Høre du til denne kategori, så vil tallerkenmodellen være et godt udgangspunkt. Spis en tallerkenfuld mad og spørg dig selv om kroppen har behov for mere mad? Typisk vil mætheden plante sig i dig og behovet for mad vil være slut selv om fristelserne kan være nok så store, på de indbydende julebuffeter mv. Spiser du for meget, ja så vil vægtskålen, på trods af overskuds mad, give et positivt udsving. Et positivt udsving er lig med ’større dansehåndtag og for stramme bukser’ avs.

Læs Slank for altid – Hvis det er vigtigt for dig så finder du vejen

Appelsinjuice er sprængfyldt med C-vitamin
Appelsin er julens frugt, i blandt mandarin, klementin og æble. Appelsin styrker dit immunforsvar og hjælper dig med at have overskud og bevare din sundhed i julen… 1½ glas økologisk appelsinjuice med en anelse revet appelsinskal er nok til at dække dit daglige C-vitaminbehov. Antioxidanter for et bedre liv!

Sund fornuft
Kan du spise julemad og julegodter med sund fornuft,
så er du en af de få heldige! Vær glad og stolt over, at du behersker denne disciplin!

Læs også ‘Tro på dig selv, du har viljestyrken

Julegodter
Julegodter høre julen til og hvis vi gerne vil højne kvaliteten på julegodterne ,så jeg vil jeg anbefale at anvende mørk chokolade med 70 – 80 % kakaoindhold. Kakao kan tilsættes chili, hindbær, appelsin, rosmarin, kanel og andre smagsforstærkere som også bidrager med antioxidanter. Disse antioxidanter er med til at styrke dit immunforsvar.

God energi
Motion holder dig frisk og i godt humør. Julen er oplagt til bevægelse og motion. Det er i ferien der er tid til at cykle, gå eller løbe en tur, enten alene eller sammen med familie og venner. Typisk er det sjovere og hyggeligere at være flere om aktiviteterne. Aktiviteterne kan være på legepladsen, i skoven på Mountain bike eller ved vandet. Jeg vil opfordre dig til, at tage en ekstra tur omkring juletræet samt en tur rundt i huset med ’nu har vi jul igen og nu det vi jul igen’… Det stimulerer lattermusklerne, er giver god energi alt imens underholdningsværdien er i top.

God energi i julen

God energi i julen – motion og bevægelse giver energi og nu er det videnskabeligt bevist at det også gør dig klogere 😉

Nødder og mandlerDet er en god vane at spise 12 mandler om dagen!
Nødder og mandler er også flittig brugt i den søde juletid. I min familie har vi haft tradition for at have hele ’friske’ tørrede valnødder og hasselnødder på bordet. Mandler og nødder optræder i julekonfekten sammen med marcipan, eksempelvis i fiberrige fristelser. Mandler finder vi også i risalamanden, i gløggen og anet konfekt. Nødder og mandler er fyldt med gode proteiner, sunde fedtsyre og mange af dem! Hvilket betyder at de er meget kalorieholdige. Så snup 10-12 stk. til dit mellemmåltid. 30 gram hvis du træner 80 – 85% af max 1 time om dagen. Læs om Maratonløb hvis du har sådan et mål for næste år.

En energifyldt og kærlig hilsen fra Lise