Tags

, , , , , , , , , , , , , ,

spinatjuice-med-logo
Smoothies – mere end ‘et måltid’

I vores tider er smoothies blevet mere end et måltid! Smoothies er blevet inspirerende og smagfulde, kombineret med en stor bevidsthed om sunde madvaner og det rigtige brændstof for kroppen.

Hvad kan du bruge?
Hos mig er en smoothie normalt lavet på et magret surmælksprodukt. Men du kan også vælge at tilberede den på et magret mælkeprodukt, sojamælk, rismælk eller frugt og grønt alene eller en kombination af frugt og grønt, juice eller vand.

Populære
De fleste smoothies baseret på frugtjuicer og bærsmoothies lavet på surmælksprodukt er meget populære. I dag vækker grønsagsjuicerne også stor begejstring. Lige som små stærke shot med ginger er blevet et hit. De kan både købes og tilberedes selv.

Sund mad smager godt!
Jeg har kostvejledt mange mennesker, der siger, at sund mad og drikkevarer smager kedeligt eller slet ikke smager af noget! Her har du et eksempel på, at det er det rene sludder! Næsten alle varianter af smoothies er fortryllende, velsmagende drikke, hvad enten de er søde eller krydrede. Mange Børn elsker smoothies og synes, de er ‘cool’. Jeg har oplevet, at der var børn, der forvekslede smoothies med softice. Så selv den fede stimulans kan afhjælpes med en smoothie som vist på billedet.

smoothies-copy

Opskriften på hindbærsmoothie finder du via linket nedenfor.

Hindbærsmootie

Vitaminer og mineraler
Frugt og grønt er fyldt med forskellige vitaminer og mineraler. Frugt er specielt fyldt med C-vitaminer, nogle med karoten, A-vitaminer, B-vitaminer, ribloflavin, niacin og E-vitamin. Jordbær indeholder bl.a. jern, magnesium og kalium. Hindbær indeholder en masse C-vitamin, E-vitamin, lidt A-vitamin, kalium samt en masse kostfibre. Rosiner indeholder en del calcium, jern, fibre og kalium. Banan er også rig på kalium. Jeg vil anbefale at varierer valget af frugt, så bevarer du lysten til smoothies og får forskellige smagsoplevelser, og du udnytter variationen af nyttige vitaminer bedre.

Grøntsager indeholder lige så mange, eller  flere, vitaminer og mineraler end frugt. Grøntsager giver fylde, har mange smagskomponenter, og så er de med til at skabe et bredere farvespil. Tag for eksempel, rødbede, rødkål, grønne bladgrøntsager og broccoli. De fleste frugter beriger os med gul, lyserød og ferskenfarve. Grønne bladgrøntsager er fyldt med kalium, magnesium og jern + C-vitamin, E-vitamin, folsyre, flavonoider og kolin.

gingerjuice_lisebrinkman

Enzymer
Ananas indeholder et enzym, der er med til at nedbryde proteiner. Det betyder også, at ananas er med til at hjælpe vores fordøjelse på vej!

Antioxidanter
Kiwi, broccoli, hindbær og banan indeholder bl.a. E-vitamin og en masse andre vitaminer og gode kostfibre. E-vitamin var tidligere kendt som en form for forsvarsberedskab (antioxidant) mod skadelige stoffer i kroppen. I dag mener man, det er det rene vås. Du skal dog ikke afskære dig fra at spise E-vitamin, idet alfa-tokoferol er nødvendigt for fedtmembranerne, der omkranser vores nerveceller, og for at vores nervesystem kan fungere sublimt. Du finder også E-vatimin i mandler, hasselnødder, æg og ganske lidt i valnødder.

Kostfibre
Er godt for fordøjelsen! Fordøjelsen er vigtig for ethvert menneske med respekt for sig selv. Fordøjelsen skal fungere, for at du oplever velvære og sundhed.

Proteiner
Vi får bl.a. proteiner fra surmælksprodukter som A38, 0,1% og skyr, som tilmed er magre mælkeprodukter, som er med til at skabe mæthed. Hvis du er i tvivl om hvor meget surmælksprodukt det er anbefalelsesværdigt at spise, så klik her og få svaret.

Grej
Blender, foodprocessor eller juicepresser.

God fornøjelse i køkkenet.

Energifyldte hilsener fra Lise