Tags

, , , , ,

Havregrynsboller

Fuldkorn fra eksempelvis byg, havre, hvede, rug, ris, hirse, sorghum og majs indeholder en lang række vigtige næringsstoffer. Fuldkorn som indtages i hel form giver sundhedsfremmende effekter.

Vi tænker ofte på energiindholdet i den mad vi spiser!
I dag tænker vi især over hvor meget fedt og sukker vi spiser. Vi er også rigtig gode til at vurdere, om der er plads til et stykke chokolade, et par ekstra mandler, eller et stykke kage til kaffen, uden at det sætter sig på sidebenene.

Fuldkorn er genialt!
Ser vi på vores generelle sundhed, så må vi gå et kvanteskridt videre. Det gør vi ved at sætte fokus på de mange små (mikro) næringsstoffer, som er med til at få vores ’motor’ til at fungere optimalt. Her kommer fuldkorn også ind i billedet, idet fuldkorn er givtigt at spise. Det har et højt indhold af magnesium, jern, zink og kobber, samt B-vitaminerne thiamin, riboflavin, niacin, pantothensyre, pyridoxin, biotin og folat samt vitamin E (antioxidant). (Kilde: DTU)

Fuldkorn er en væsentlig del af de kostfibre, vi spiser!
Kostfibrene virker kolesterolregulerende, da de er med til at sænke reabsorption af kolesterol og galdesyre. De er også med til at øge udskillelse af fedt til afføringen. Kostfibrene kan muligvis også nedsætte fedtoptagelsen, samt ændre tarmfloraen i en sundhedsgavnlig retning.

Derudover tilskrives kostfibre appetitregulerende og vægtsænkende egenskaber, men dette er endnu usikkert.

Kig efter fuldkornsmærket/nøglehulsmærket
Kig efter nøglehulsmærket når du er ude og handle ind til husholdningen. Tjek bl.a. rugbrød, knækbrød, hvedebrød, ris, lasagneplader og pasta. Hvis madvarerne er nøglehulsmærket, så lever de naturligt op til furdkornsmærket.

Du får en GRATIS ‘INDKØNSGUIDE’ når du bestiller KMS kogebøger på: www.kostmotionogsundfornuft.dk

KMS indkøbsguide

Indkøbsguiden kan være i din pengepung.